Okolo Hukvald

8,6 km

198 m

TRASA

VÝCHOZÍ BOD: Rodný dům Leoše Janáčka (0 km) – (A) Země Hradů - IC Hukvaldy – (B) Tropic Hukvaldy – (C) Hospůdka Na Koupališti – (D) Hukvaldský Stonehendge – (E) Kamenný kříž pod lesem a tři památné lípy – CÍLOVÝ BOD: Rodný dům Leoše Janáčka (8,6 km)

Start trasy od rodného domu Leoše Janáčka, směrem k oborní bráně přes hlavní komunikaci, odkud trasa pokračuje odbočením doleva na cyklostezku č 6006. Cyklostezka pokračuje rovinatým úsekem, který se postupně svažuje, trasa míjí památník Leoše Janáčka nebo nejstarší chalupu Hukvald zvanou Dřevěnku, až k hlavní komunikaci. (Na této cestě je i provoz aut, proto dbejte zvýšené opatrnosti.) Trasa pokračuje rovně přes most a za mostem se stáčí prudce doleva a dále pokračuje cca 1,3 km podél řeky. (Na trase narazíte na hukvaldský pump track a dětské hřiště s posezením a občerstvením nebo na místní zajímavost - „hukvaldský Stonehenge“). Poté trasa zahýbá prudce doleva na železný most přes řeku a za ním doprava. Po 500 m, u sochy sv. Jana Nepomuckého, odboč vpravo na most. Za mostem doelva a po cca 200 m trasa opět najíždí na hlavní komunikaci. Na komunikaci trasa pokračuje doleva přes most a za mostem doprava, kde se napojuje na cyklotrasu č. 6006, po které pokračuje cca 400 m a pak zahýbá doprava na železný most. Po přejezdu mostu trasa odbočuje mírně doleva až dojedete k hlavní komunikaci, kde je možnost prohlédnout si kostel sv. Mikuláše. ( i zde je provoz aut, proto dbejte na bezpečnost dětí). Trasa dále pokračuje doleva a po cca 100 metrech zahýbá doleva přes hlavní komunikaci na most a za ním doprava, kde se opět se napojuje na cyklostezku 6006 . Po necelých 200 m trasa uhýbá vpravo na most, a pokračuje opět až k hlavní komunikaci. Zde se pokračuje doleva a po 50 m za autobusovou zastávkou odbočuje doprava. U odbočky je možnost pohlédnout si kamenný kříž uprostřed obce Rychaltice. Trasa dále vede rovně cca 1,2 km po asfaltové cestě zvané Krnalovická alej a začíná mírné, ale táhlé stoupání do kopce. Na jeho konci trasa zahýbá vpravo a přechází v panelovou cestu. Po cca 100 m odbočuje doleva na lesní cestu. Lesní cesta cca 500 metrů mírně stoupá a během ní míjí kamenný kříž a tři památné líp a studánku pod Babí horou, která je i nejvyšším bodem této trasy. U studánky se trasa otáčí a vrací se zpět na panelovou cestu. Cesta se změní v šotolinovou a pokračuje 1 km. Zde trasa mírně, ale krátce stoupá. Trasa se stáčí doprava a začne klesat. Během klesání po šotolinové cestě míjí kapličku odkud je netradiční výhled do okolí. Dále přejde v asfaltovou silnici a pokračuje půl km mírně z kopečka. Po nájezdu na most pokračuje rovně přes hlavní komunikaci a po dalších cca dvou stech metrech odbočuje vlevo, užší pěšinou mezi ploty domů. Zde trasa míjí „Tropic Hukvaldy“ kde je možno si prohlédnout mluvící papoušky nebo tukana. K návštěvě láká také zahrada v asijském stylu, skleníky s exotickými rostlinami a sbírka drahých kamenů. Pak už je to jen necelý půl km zpět do cílového bodu – Rodný dům Leoše Janáčka.

Zajímavá místa na trase:

Země hradů v IC Hukvaldy

Expozice věnovaná hradům, středověku a historii hradu Hukvaldy. Najdete zde papírové modely našich hradů a zámků pana Josefa Koudelky, soubor unikátních modelů pana Karla Lhotského, interaktivní prvky, stručnou historii hradů tzv. Lašské a Moravské brány, historii a archeologické nálezy z hradu Hukvaldy.

Památník Leoše Janáčka

Dům, ve kterém je umístěn Památník Leoše Janáčka, koupil skladatel v roce 1921 a do konce života Janáček své hukvaldské sídlo zveleboval. V památníku najdou návštěvníci historickou část Janáčkova původního zařízení a naučnou expozici fotografií a faximilií, vztahujících se ke skladatelovým pobytům na Hukvaldech.

Hukvaldský „Stonehenge“

Odpočinkovému místu u splavu, zvanému hukvaldský Stonehenge. Volně položené kameny mají svou symboliku, spojenou s tvorbou Leoše Janáčka. Zde se nachází druhý akustický interaktivní prvek, takzvaný dendrafón.

TROPIC Hukvaldy

Asijská zahrada, tropické skleníky se spoustou exotických rostlin a zvířat, brouků, krabů, motýlů, mušlí,minerálů, zkamenělin, sezónně expozice živých motýlů. Děti většinou nadchnou vodní atrakce: potůček, vodní kola, překlápěčky, fontány a vodopád. Zajímají je i masožravé rostliny, minerály, zkameněliny a kaktusy. Líbí se jim také mluvící pták Loskuták, mluvící papoušci Ara, Žako, Amazoňan a papoušek Kakadu, který umí nejen mluvit, ale i mávat či tančit. A ty nejmenší jsou nadšeny, když můžou vstoupit do výběhu králíků. Shlédnout můžete také samce pumy, leguána, okrasné bažanty, holuby apod., bonsaje, plodící citrusy, kiwi, papáje, fíky, moruše a další rostliny.

Kamenný kříž pod lesem a tři památné lípy

Nejstarší kříž na území Rychaltic byl postaven v roce 1765. Pro poutníky procházející kolem tohoto kříže jsou k dispozici tři lavičky. Na nich si mohou odpočinout a zároveň se pokochat pohledem po okolí. Za pěkného počasí je odtud vidět daleko do kraje. Lípy, které u tohoto kříže rostou a jsou již hodně staré, byly v roce 2005 prohlášeny za památné stromy.

Zajímavá místa v blízkosti trasy:

Obora Hukvaldy

Starobylá obora (zmínky už v r. 1567) se nachází kolem zříceniny hradu Hukvaldy. Velmi členitý terén vytváří s 280 let starými převážně bukovými porosty protkanými, starými alejemi lip, jírovců, dubů a solitérů různých dřevin jedinečný přírodní útvar. V oboře je chován muflon obecný, daněk skvrnitý a prase divoké. Dále se v areálu můžete setkat se zajícem polním, veverkou obecnou, kunou skalní, kunou lesní, tchořem tmavým, liškou obecnou, jezevcem, lasicí kolčavou, lasicí hranostajem a vydrou říční. V korunách a dutinách stromů hnízdí čáp černý, káně lesní, jestřáb lesní krahujec obecný, krkavec velký holub doupňák, holub hřivnáč, datel černý, žluna zelena, sojka obecná, různé druhy sov a zpěvného ptactva.

Hrad Hukvaldy

K založení hradu Hukvaldy došlo někdy v 70. či 80. letech 13. století. Je jedním z největších hradů na Moravě. Na kopci nad obcí Hukvaldy, uprostřed obory plné daňků a muflonů se tyčí z dálky viditelné, rozsáhlé hradní opevnění hradu. Z jeho věže je krásná vyhlídka do širého okolí na hřebeny Beskyd, městečko KopřivniciPříbor a přes Fryčovice až k Ostravě. Na hradě Hukvaldy je v průběhu sezóny pořádána spousta akcí - pálení čarodějnic, hledání pokladů, vystoupení šermířů, strašidelná noc, dobývání hradu Hukvaldy, vinobraní, Ondřejská pouť a další.

nenáročný

8,6 km

198 m

značka naučné stezky Cyklotrasa (dopravní značka)

Doba jízdy: cca 1 hod Dospělí / cca 1,5 hod Rodina s dětmi

Povrch trasy: 80% asfalt / 20% šotolinová cesta

Vhodné pro rodiny s dětmi / vhodné pro elektrokola

Zde si můžeš trasu prohlédnout v mapy.cz ve svém telefonu pomocí fotoaparátu.

Tak si také trasu můžeš do telefonu uložit a použít ji později pro navigaci!

Možnosti občerstvení:

• Penzion U námořníka
  • Kavárna Ráj na zemi
  • Kavárna Fara
  • Hospůdka Na koupališti

Půjčovna a cyklo servis:

Radoslav Konečný (budova hotelu Hukvaldy)