Nový Jičín – Kunín

17,1 km

87 m

TRASA

VÝCHOZÍ BOD: Turistické informační centrum NJ (0 km) – (A) Návštěvnické centrum NJ – (B) Novojičínská radnice – (C) Dům U Zeleného stromu – (D) Stará pošta – (E) Dolní brána – (F) Dětské hřiště Kunín – (G) Kostel Povýšení sv. Kříže – (H) Restaurace Salaš – (I) kostel sv. Martina – (J) Bannerova studánka – (K) Bufet Šenovský gril – CÍLOVÝ BOD: Turistické informační centrum NJ (17,1 km)

Počátek trasy vede ulicemi města po dlážděném či asfaltovém povrchu. Start trasy od TIC Nový Jičín (+ Návštěvnické centrum) ulicí 28. října, po 50 metrech odbočit vpravo do průjezdu vedoucímu k Žerotínskému zámku, kde je umístěno Muzeum Novojičínska. Ze dvora areálu vyjedeme branou, pokračujeme rovně přes křižovatku a na dalším křížení ulic odbočíme vpravo. Trasa vede zpět na Masarykovo náměstí, kde se nachází řada zajímavých pamětihodností, např. Dům U Zeleného stromu, Radnice, Laudonův dům, Stará pošta. Z náměstí pokračuje trasa severním směrem na ul. 5. května, která navazuje na ulici Dolní brána, kde v minulosti stávala jedna z hlavních městských bran. Ulice se mírně stáčí doleva na křižovatku s ul. Palackého, kde trasa odbočuje vpravo a napojuje se na cyklostezku 6175A. Po cca 30 metrech ostře odbočíme vlevo, po dalších 200 metrech následuje mírná odbočka doprava a za mostem přes místní potok Grosmanku ihned doleva. Cyklostezka dále pokračuje dlouhým rovným úsekem po ul. Dukelská, po pravé straně míjíme obchodní centrum s přilehlým parkovištěm. Po cca 800 metrech odbočíme mírně vpravo na silnici I/57, kterou opustíme po 200 metrech odbočením vpravo na most vedoucí přes řeku Jičínku. Za mostem trasa odbočuje vlevo a stále vede podél řeky a zároveň po cyklotrase 6175A, pouze po 1200 metrech je odbočka vlevo a hned následně vpravo a poté opět rovně (severním směrem). Po zhruba 1 km jízdy opustíme cyklotrasu 6175A (odbočuje doleva) a pokračujeme rovným směrem další 2 km, kde odbočíme vlevo, přejedeme most, míjíme dětské hřiště a na křižovatce odbočíme doprava na další most. Za mostem je nutné sesednout z kola a použít přechod pro chodce. Po překonání hlavní silnice míjíme kostel Povýšení sv. Kříže a dostáváme se k jednomu z hlavních cílů trasy – zámku Kunín. Poté se otočíme a stejnou cestou se vracíme, po překonání malého mostu zabočíme vpravo na cyklotrasu 5, Greenway K-M-W. Po cca 500 metrech trasa odbočuje vlevo a za dalším mostem vpravo. Trasa pokračuje jižním směrem, opět kolem řeky Jičínky, po cca 500 metrech opouštíme cyklotrasu 5, Greenway K-M-W (odbočuje vpravo) a pokračujeme rovně cca 1 km po cyklotrase 6175. Následně na křižovatce opouštíme i trasu 6175, pokračujeme mírně vlevo a hned vpravo na cestu v blízkosti řeky, která nás cca po 500 metrech dovede na odbočku doprava. Následuje most a odbočka vlevo na silnici I/57. Zde je možné zastavit u blízkého kostela sv. Martina v Šenově u Nového Jičína. Po silnici I/57 vede trasa dalších 600 metrů a poté na křižovatce ostře zatáčí doprava na ul. Bernatická, následuje náročnější stoupání a po cca 1,5 km odbočka z hlavní silnice vlevo na místní komunikaci vedoucí ke dvěma turistickým cílům: Bannerova studánka (cca po 150 metrech pěšinkou vlevo) a hotel Salaš (cca dalších 200 metrů), kde se můžeme občerstvit. Na konci hotelového parkoviště trasa vede mírně vlevo po nezpevněném terénu přes louku pod hotelem a poté podél lesního porostu, kde po cca 500 metrech mírným zabočením vlevo navazuje opět na zpevněnou cestu vedoucí přilehlými poli. Po 1300 metrech překonáváme železniční přejezd, na křižovatce odbočíme doleva a po krátkém úseku na silnici I/57 zabočíme vpravo na most přes řeku a poté opět doprava na cyklotrasu 6175, která nás navede zpět do centra Nového Jičína. Zpáteční trasa vede z větší části po nám již známých komunikacích z úvodu trasy.  Nejprve vede podél řeky, po cca 600 metrech odbočuje vpravo, za mostem doleva na silnici I/57 a po dalších cca 150 metrech mírně doprava na ul. Dukelská. Cyklotrasa 6175 dále pokračuje rovně podél potoka Grosmanky, který přejíždí mírným zabočením vpravo a dále na křižovatku, kde odbočuje vpravo na ulici Palackého. Po cca 300 metrech následuje odbočka ostře vlevo a po dalších 300 metrech opět ostře vlevo na ulici Lidická, která nás dovede k cíli trasy – IC Nový Jičín.

Zajímavá místa na trase:

Návštěvnické centrum Nový Jičín (expozice klobouků a expozice věnovaná generálu Laudonovi)

V tak zvaném Laudonově domě najdete zde expozici klobouků, kde si můžete vyzkoušet jejich výrobní proces a dokonce si i klobouky vyzkoušet. Významné události ze života Generála Laudona zajímavým způsobem ukazuje interaktivní expozice. Je zde také informační centrum, galerie, prodejna značkových klobouků TONAK a stylová kavárna.

V roce 1790 se v okolí Nového Jičína shromáždila velká armáda, s níž se měl maršál Ernst Gideon von Laudon pokusit pro Rakousko znovu dobýt ztracené Slezsko. Během vojenské inspekce opevnění koncem června však onemocněl, musel být převezen do Nového Jičína a ulehnout. Dne 14. července zde zemřel. V roce 1800 vyrostl v patře Laudonova úmrtního domu hudební a taneční sál – údajně druhý největší na Moravě, hned po Brnu. Dům se počátkem 19. století proměnil na hostinec. U příležitosti 200. výročí Laudonova úmrtí byla na průčelí domu odhalena pamětní deska a vojevůdcova busta.

Žerotínský zámek, Muzeum Novojičínska

Branou z ulice 28. října, jež kdysi nesla jméno maršála Laudona, vstupujeme do areálu bývalého Tereziánského zámku. Svého času byl správním centrem celého novojičínsko-štramberského panství, sídlem úředníků. Jeho části se ale proměnily rovněž na vojenský lazaret a zámecká zahrada v nedalekém Zeleném příkopu na armádní hřbitov. Po bitvě u Slavkova v zámku působilo ředitelství všech císařských polních nemocnic na Moravě. V prosinci 1925 se zámek i s pozemky jako Nadační velkostatek Nový Jičín stal součástí Nadace císaře Ferdinanda II. na výchovu šlechtických dítek v zastoupení ministerstva školství a národní osvěty. V zámku nyní působí Muzeum Novojičínska. Návštěvníky seznámí s bohatou historií města, konají se zde také pravidelné výstavy.

Novojičínská radnice

Současnému účelu budova slouží od roku 1593. Na počátku 19. století sem byla přenesena také hlavní vojenská strážnice, která se dosud nacházela uprostřed náměstí. Vojenské garnizony tady držely svou stráž a pravidelným střídáním dotvářely kolorit malého venkovského města.

Dům u Zeleného stromu

Jeden z nejstarších hostinců ve městě zakoupila roku 1721 obec pro ubytování vojáků. V roce 1787 zde přenocoval císař Josef II., když cestoval za ruskou carevnou Kateřinou II., aby se dohodli na společném postupu proti Turkům. V této válce zazářila hvězda maršála Loudona, jenž roku 1789 dobyl pevnost Kalemegdan v Bělehradu. Hostinec U Zeleného stromu se později přejmenoval na Císař Josef II. V roce 1902 císaři na náměstí dokonce odhalili bronzovou sochu.

Stará pošta

Patří k nejpozoruhodnějším domům ve městě. Postaven byl roku 1563 ve stylu italské renesance. Od roku 1787 zde působila dědičná pošta, dům navštívila řada osobností, mezi nimi ruský car Alexandr I. nebo v roce 1800 Laudonův spolubojovník z tureckých válek, legendární maršál Suvorov.

Dolní brána

Na tomto místě až do roku 1842 stávala tři patra vysoká dolní brána. Její věžice roku 1643 strhli Švédové, za maršála Laudona už sloužila jako obytná stavba. Ve věži se narodil jeden z prvních novojičínských soukenických továrníků Johann Nepomuk Preisenhammer. Stavbě se proto říkalo Preisenhammerova věž.

Zámek Kunín

Jako jediný zámek v českých zemích je dílem věhlasného stavitele Johanna Lucase von Hildebrandt. Během novojičínského pobytu maršála Loudona v něm sídlila nejslavnější majitelka zámku, dobrá hraběnka Walburga. Dva roky po vojevůdcově smrti založila jednu z nejlepších škol v celém Rakousku, jež vychovala i budoucího Otce národa Františka Palackého. Zámek je přístupný veřejnosti, v historicky zařízených pokojích lze spatřit například portrétní obrazy důstojníků Harrachova pěšího pluku i obraz majitele pluku Xaviera Harracha, císařského generála, současníka maršála Loudona a otce hraběnky Walburgy.

Bannerova studánka

Vystoupáme až k Bannerově studánce s pramenem léčivé vody, která podle tradice velmi chutnala také maršálu Loudonovi, když pobýval v nedalekém Novém Jičíně. Název studánky je odvozen od jiného legendárního vojevůdce, švédského generála Bannera. Z kopce, kdysi nazývaného Vojenský a později přejmenovaného na Salaš, je náramný výhled. Jako na dlani tady máte celou krajinu od hradu Hukvaldy až po Lysou Horu, samozřejmě i celé město Nový Jičín.

nenáročný

17,1 km

87 m

Cyklotrasa (dopravní značka)

Povrch: 97% zpevněná cesta / 3% nezpevněná cesta (šotolinová, lesní)

Vhodné pro rodiny s dětmi / vhodné pro elektrokola / vhodné pro kola s přívěsným vozíkem

Zde si můžeš trasu prohlédnout v mapy.cz ve svém telefonu pomocí fotoaparátu.

Tak si také trasu můžeš do telefonu uložit a použít ji později pro navigaci!