Kunčice pod Ondřejníkem okruh

20,9 km

319 m

TRASA

VÝCHOZÍ BOD: Lázeňský dům Lara (0 km) – (A) Restaurace U Sestřiček – (B) Koliba Pod Stolovou – (C) Maralák restaurace pod horami – (D) Štola - chodníčky v Podbeskydí – CÍLOVÝ BOD: Lázeňský dům Lara (20,9 km)

Z lázeňského centra zahajujeme trasu překřížením hlavní cesty, podél kamenného kříže a místní palírny, po cca 200 metrech na další křižovatce odbočujeme doleva, mírně dolů přes železniční přejezd. (Pokud na této křižovatce bude pokračovat rovně, dojedete po cca 300 metrech až k místní vyhlášené restauraci a pivovárku OGAR). Na původní trasu se vrátíte stejnou cestou. Za železničním přejezdem pokračujeme pořád rovně. Trase začíná nejprve prudším, ale krátkým stoupáním podél dřevěného kostela Sv. Prokopa a Sv. Barbory a na prudší stoupání navazuje mírný, ale táhlý výjezd až ke kolibě Pod Stolovou. (Pokud chcete vynechat tento úsek stoupání, je možno na úrovni kostela odbočit doprava a pokračovat po jednom z Radegastových okruhů – č.3, na naplánovanou trasu se zpátky napojíme u restaurace Maralák). Délka stoupání od železniční trasy až ke kolibě je cca 1,8 km. U koliby je možno naplánovat si odpočinek, je zde i dětské hřiště. Za kolibou pokračuje trasa po žluté turistické značce a přechází do lesa a na šotolinovou cestu až k rozcestníku Pod Stolovou, kde pokračujeme rovně podél potůčku. Cyklisticky zdatnějším dětem bude potřeba na tomto úseku pomoci, popř. jít chvilku vedle kola. Tento lesní úsek až k nájezdu na Radegastův okruh (č.5) je dlouhý cca 300 metrů. Po nájezdu na okruh trasa zatáčí doprava a pokračuje po vrstevnici, kde se střídá asfaltový povrch s částečně nezpevněným povrchem. Od nájezdu na vrstevnici po cca 3 km trasa dojíždí k rozcestníku Vyrubanina, kde zatáčí ostře doprava a začíná klesat podél potůčku. Po cca 1 km jízdy na křižovatce trasa odbočuje po Radegastovém okruhu (č.5). Trasa pokračuje k místní vyhlášené restauraci Maralák, která je ideálním místem pro krátkou zastávku. Na trase dále pokračujeme po Radegastovém okruhu č. 5 směr Bystré a po cca 1 km odbočujeme na křižovatce doprava po okruhu č. 5. na krásný dlouhý 3 km táhlý mírný sjezd dolů. (Během sjezdu trasa jednou kříží hlavní komunikaci!) Trasa dále pokračuje až k rozcestníku Žuchov – Bus. Zde trasa odbočuje doprava a krátce, necelý 1 km, pokračujeme po hlavní cestě. (Zde dbejte zvýšené opatrnosti na děti!). Z hlavní cesty po té odbočujeme na malém horizontu doleva, dále po Radegastovém okruhu č. 3. Cesta se cca 1,3 km vine roztroušenou zástavbou a na dalším křížení s hlavní komunikací pokračujeme doleva. Před další odbočkou je možno navštívit místní farmu Menšík, která má vyhlášené farmářské speciality. Kousek za  farmou odbočuje doprava a začíná opět mírně stoupat. Povrch cesty je zde nezpevněný a vine se po loukách a lesními pasážemi. (Tento úsek je spíše pro zdatnější dětské cyklisty, střídají se krátké výjezdy a sjezdy v terénu na nezpevněné cestě. Pokud si na něj netroufají, je dobré využít k návratu z Farmy Menšík  do Kunčic hlavní komunikaci.) Kousek od křížení žluté a zelené turistické trasy je po levé straně po cca 100 metrech odpočinkové místo vodní pramen Magdaléna s malou kapličkou. Od kapličky cesta pokračuje pořád po žluté turistické značce, lesními a lučními pasážemi a vede kolem místních rekreačních zařízení až k restauraci Na Kopečku. Po levé straně trasy je možno udělat si zastávku na naučné stezce Štola – Chodníčky v Podbeskydí, která je těsné blízkosti naší trasy. Po nájezdu na hlavní komunikaci je to již jen kilometr zpátky k lázeňskému zařízení LARA. (Závěrečný úsek je po hlavní komunikaci, proto zde dbejte zvýšené opatrnosti.)

Zajímavá místa na trase:

Areál Beskydského rehabilitačního centra

Místo pro odpočinek, lázeňský park s lázeňskou minizoo, památníkem Josefa Kaluse, kaplí Nejsvětější panny Marie, lázeňská kavárna a rozhledna.

Dřevěný kostel Sv. Prokopa a Sv. Barbory

Typická karpatská dřevěná sakrální stavba ze 17. století, tzv. cerekev. Kostel je bojkovského typu, který se vyznačuje jehlancovitou odstupňovanou střechou, zakončenou báněmi. Do Kunčic byl přivezen ze Zakarpatské roku 1931

Štola

První šachty na těžbu železa vznikaly v Kunčicích kolem r. 1860, kdy zde bylo asi 65 šachet. Ruda se dobývala z malých hloubek, max. 20 – 25 m, ale většinou méně. Na povrch se ruda dostávala rumpálem. Na tomto místě byla zmapována a prozkoumána štola Papradná z 19. st. Dosahuje délky 32 m.

Zajímavá místa v blízkosti trasy:

Farma Menšík

Vznikla v roce 1992 se věnujeme chovu krav a produkci mléka, poskytuje také ubytování a výrobu mléčných výrobků(mléko, sýry, kyška, jogurty, tvarohy, zmerzliny…) ve vlastní minimlékárně. V současnosti obhospodařuje přibližně 140 ha pastvin a staráme se o 70 dojnic a asi stejný počet telat a jalovic.

středně náročný

20,9 km

319 m

Cyklotrasa (dopravní značka)

Doba jízdy: cca 2 hod Dospělí / cca 3,5 hod Rodina s dětmi

Povrch trasy: 80%  asfalt / 15% šotolinová cesta / 5 % lesní

Vhodné pro rodiny s dětmi / vhodné pro elektrokola / vhodné pro kola s přívěsným vozíkem (pouze při zvolení alternativ)

Zde si můžeš trasu prohlédnout v mapy.cz ve svém telefonu pomocí fotoaparátu.

Tak si také trasu můžeš do telefonu uložit a použít ji později pro navigaci!

Restaurace a občerstvení na cestě:

• Restaurace u sestřiček
  • Koliba pod Stolovou
  • Maralák restaurace pod horami

Vlakové spojení:

Vlak Frýdek-Místek – Frýdlant n.O. - Frenštát p. R.