Bílá – Gruň, Bílý Kříž

23,8 km

414 m

TRASA

VÝCHOZÍ BOD: hotel Bauer (0 km) – (A) turistické informační centrum Bílá – (B) kavárna Domovjanka – (C) chata Sulov – (D) chata Švarná Hanka – (E) pomník Valašské ovci – (F) zvonička Bílý kříž – CÍLOVÝ BOD: hotel Bauer (23,8 km)

Start od Hotelu Bauer po hlavní cestě směrem podél parku Sun Outdoor směrem k obecnímu úřadu, kde za ním najíždím doprava na cyklostezku. Cyklostezka vede podél hlavní cesty a končí nájezdem zpět na hlavní cestu na hlavní křižovatku. Zde na krátkém úseky dbejte zvýšené opatrnosti, jedná se o frekventovanou cestu. Na křižovatce zabočím doprava směr hraniční přechod Konečná a pokračuji po cestě cca 650 metrů. Na cestě postupně míjím jednu křižovatku a na druhé odbočuji doleva a pokračuji podél říčky Černá Ostravice dále. Od této křižovatky je již frekvence silniční dopravy minimální. Cesta se vine cca 7,6 km podél říčky a mírně se místy zvedá a na svém konci se spojuje s cestou vedoucí po druhé straně říčky. Cestou minete jednu z tradičních beskydských nádrží – Klaus Černá Ostravice. Po spojení obou cest podél říčky Černá cesta strměji stoupá cca 1,5 km. Jedná se o poslední větší stoupací úsek na celé trase. Pro menší děti a  výkonnostně slabší cyklisty je to nejtěžší úsek trasy (pro děti mírná dopomoc vítána). Po vyjetí na hřeben je možno občerstvit se a odpočinout si na občerstvení SULOV s prvními krásnými výhledy na hřebeny Beskyd. Cesta dále pokračuje po žluté turistické značce (resp. cyklostezce č. 6181), ze které nikam neodbočujeme. Postupně míjíme experimentální ekologické pracoviště a observatoř na Bílém kříži a po několika úsecích střídajících lesní a luční přejezdy se šotolinovým povrchem opět najíždíme na asfaltovou cestu u rozcestí Smrkovina, kde po nájezdu na asfalt pokračuji rovně. Asfaltová cesta kopíruje jeden z hlavních hřebenů Beskyd s výhledy na Lysou horu a další beskydské vrcholy. Cesta je profilově nenáročná a přehledná, nicméně její součástí je i pár sjezdů, na kterých je potřeba dbát zvýšené opatrnosti, vzhledem k pohybu pěších turistů. Na cestě míjíme další možnou zastávku pro občerstvení – tradiční beskydskou restauraci Švarná Hanka  a kousek za ní je další skvost tradiční dřevěné architektury – Kostel Panny Marie. Kousek za horským hotelem Charbulák projedeme velkým parkovištěm a pokračujeme krátkým sjezdem po asfaltové cestě dolů a v první zatáčce sjedeme z hlavní cesty doleva na boční asfaltovou cestu. Po této cestě pokračujeme cca 4 km zpátky do údolí. Po příjezdu k prvním stavením odbočujeme z cesty mezi staveními doleva a dále pokračujeme až k rozcestí Černá, které jsme míjeli na začátku trasy. Za křižovatkou najedu zpátky na cyklostezku, která vede zpět až k hotelu Bauer na Bílou. Krátký úsek z rozcestí Černá k cyklostezce, je lepší jet po levé straně hlavní komunikace (v protisměru) a vyhnou se tak křížení přes frekventovanou hlavní cestu.

Zajímavá místa na trase:

Letní dětský a lanový park Bílá:

2x dětský lanový park • 2 letní tubingové dráhy • vzduchová trampolína • 2x vodní svět s archimedovou spirálou a závlahou • šlapací auta BERGTOYS • rodinné šlapací auto BERGTOYS • obří pískoviště s herními prvky • mini zoo • aquazorbing • jezírko s lodičkami • chodník pro bosé nohy • indiánská vesnice • šmoulí domečky • pravěkou jeskyni • minigolf • odpočinkové zóny pro rodiče • houpací síť • horská kola • elektrokola • dětská elektrokola • dětská kola• terénní koloběžky • prodej upomínkových předmětů • pirátský skákací hrad s děly • animační programy • oslavy narozenin •  profi trampolíny • bungee trampolíny • archeo naleziště • rýžování polodrahokamů • GPS hry • parkourové hřiště • kolotoč ROTONDO •

NOVINKY 2021:
•Mimi zóna – místo pro nejmenší děti s pískovištěm ve tvaru lodi, průlezkami a kolotočem s houpačkami • dětské letní kino • dřevěné sochy čerta, vodníka, trpaslíka a další • v naší minizoo najdou nově domov i slepičky

Kaplička na Bílém Kříži

Kaple svatého Cyrila a Metoděje (Cyrila a Metoda) vznikla mezi roky 1932 - 1938 a zbudovali ji majitelé hotelu Baron (nyní Baron-Kysuca). Kaplička stojí na hranici s ČR, na červené značce pod vrchem SULOV((943 m.n.m.) na Bílém kříži.

Experimentální ekologické pracoviště a observatoř

Velké skleníky, ve kterých vědci zkoumají vliv imisí na lesní hospodářství Beskyd.

Pomník valašské ovci

Valašské ovce (valašky) patří do beskydské krajiny. Přivedli je sem první osadníci, přicházející po hřebenech hor z východu. Toto plemeno bylo velmi odolné, ovce byly celoročně venku a musely být schopné přežít i zdejší tvrdé zimy. Okolo roku 1980 se už psalo, že valašky jsou vzácnější než sibiřský tygr. Několik posledních kusů z Československa se nakonec podařilo zachránit a soustředit právě zde, v JZD na Starých Hamrech.

Dřevěný Kostel panny Marie

Kostel stojí ve výšce 820 m.n.m.  ha hřebení Gruně. Byl postaven v roce V roce 1886 získal frýdecký arcikněz a děkan P. Karel Findinski povolení kácet v lese na Gruni dřevo na stavbu kostela na Gruni a o rok později byly položeny kamenné základy. Kostel byl dokončen po pěti letech, v roce 1891.

středně náročný

23,8 km

414 m

Cyklotrasa (dopravní značka)

Doba jízdy: cca 3 hod Dospělí / cca 4,5 hod Rodina s dětmi

Povrch trasy: 70%  asfalt / 20% šotolinová cesta / 10 % lesní cesta

Vhodné pro rodiny s dětmi / vhodné pro sportovně zdatné děti / vhodné pro elektrokola / vhodné pro kola s přívěsným vozíkem

Zde si můžeš trasu prohlédnout v mapy.cz ve svém telefonu pomocí fotoaparátu.

Tak si také trasu můžeš do telefonu uložit a použít ji později pro navigaci!