Libor Uher v pátek vystoupil na vrchol Broad Peaku

Publikováno: Po, 28.07.2014

Frýdecko-Místecký horolezec Libor Uher vystoupil v pátek odpoledne na další osmitisícovku Broad Peak (8 047 metrů nad mořem). Stal se tak prvním Čechem, který má na kontě všechny čtyři osmitisícovky pohoří Velký Karákóram – K2, Gasherbrum 1, Gasherbrum 2 a Broad Peak. Na všechny osmitisícovky vystoupal bez použití umělého kyslíku a bez pomoci výškových nosičů.

Podle původních plánů se měl Libor Uher spolu s Markem Novotným vydat na vrchol Broad Peaku v pátek, na poslední chvíli ale změnili plány. Ve středu večer od nich přišla zpráva, že podle předpovědi počasí má být „okno“, tedy příznivé počasí pro výstup, jen do neděle. Proto se rozhodli, že se přes noc rychle sbalí a ve čtvrtek nad ránem zahájí ostrý výstup na vrchol.

Čtvrteční výstup na vrchol byl velmi rychlý. Kluci stoupali k vrcholu nepřetržitě 14 hodin, zastavili se až v záchytném táboru C3, který měli vybudovaný ve výšce 7 000 metů. Tam si museli doplnit zásoby vody, což představuje i několikahodinové rozpouštění sněhu, a připravit si i nějaké jídlo. V noci ze čtvrtku na pátek zahájili útok na vrchol. „Jdeme do toho spolu s Poláky, držte nám palce,“ napsal v sms Libor Uher.
Další zpráva přišla až v pátek večer. „Dnes v 13:30 pákistánského času jsme s Markem stanuli na ROCKY SUMMITU (8016 m) a o hodinu později na hlavním vrcholu Broad Peaku (8047 m). Teď jsme v C3 a odpočíváme. Jsme totálně zničení" napsal Libor Uher.

Podle nejčerstvějších zpráv jsou kluci v pořádku a v C3 ještě zůstávají a nabírají sílu na sestup do základního tábora. „Jsme stále v C3, venku začalo silně foukat a nějak se nám nechce z tepla stanu. Marek má dnes službu, zrovna vaří bramborovou kaši a tresčí játra :-). Oba máme spálené spodní rty a vypadáme jako kubánští trumpetisti :-),“ uzavřel v sobotu ráno zprávu Libor Uher.
Informace o průběhu expedice s fotodokumentací a videozáznamy jsou pravidelně aktualizovány na webu http://www.rajpneu.cz/broadpeak/.